קבלו הצעת מחיר

השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

או

אנו מודים לך על פנייתך. בקרוב נציג מטעמנו ישוב אליך עם הפרטים

שילוח אווירי: מדריך חובה למנהלי לוגיסטיקה וחברות מסחריות

מחפשים פתרונות שילוח אווירי יעילים? הכנו מדריך קל ופשוט למנהלים לוגיסטיים וחברות מסחריות, עם כל מה שצריך לדעת בדרך להצלחה!

מבוא

בעולם המסחר הגלובלי של ימינו, שילוח אווירי מהווה עמוד תווך מרכזי בשרשרת האספקה העולמית. היכולת להעביר סחורות במהירות, בדייקנות וביעילות כלכלית הפכה לקריטית עבור חברות המבקשות להתחרות בשוק הבינלאומי.
עבור ישראל, שהיא מדינת אי כלכלי הממוקמת בצומת גיאופוליטי מאתגר, השילוח האווירי הוא עורק חיים מסחרי חיוני.

חברת Fritz, כמובילה בתחום השילוח האווירי, מביאה לכם מדריך מקיף זה כדי להעשיר את הידע המקצועי של מנהלים לוגיסטיים ובעלי חברות בכל הנוגע לשילוח אווירי אל ישראל וממנה.

חלק א': יסודות השילוח האווירי

המבנה הבסיסי של שילוח אווירי

שילוח אווירי מורכב מכמה שלבים עיקריים:

  1. איסוף המשלוח – הובלת המטען מהספק או המחסן לשדה התעופה
  2. עיבוד מסמכים – הכנת כל המסמכים הדרושים לייצוא ולייבוא
  3. הצהרה למכס -שידור נתוני המשלוח למכס לצורך התרה ליצוא
  4. קליטה ואחסנה -אחסנה במסוף המטען והתרת ביטחון להטסה
  5. שילוח – שינוע המטען במטוס מטען או בבטן מטוס נוסעים
  6. שחרור מהמכס – עמידה בדרישות המכס במדינת היעד והתרת המטען ליבוא
  7. מסירת המשלוח – הפצת המשלוח מנמל התעופה לידי המקבל

סוגי שילוח אווירי

בתעשיית השילוח האווירי קיימים מספר סוגי שירותים:

  • שילוח אקספרס – שירות מהיר במיוחד עם זמני אספקה של 1-3 ימים, מתאים לסחורות דחופות
  • שילוח סטנדרטי – שירות מאוזן בין מהירות ועלות, עם זמני אספקה של 3-7 ימים
  • שילוח בצ'רטר – חכירת מטוס שלם למשלוחים גדולים או מיוחדים

יתרונות השילוח האווירי

שילוח אווירי מציע מספר יתרונות משמעותיים:

  • מהירות – זמני העברה מהירים במיוחד בהשוואה לשילוח ימי
  • אמינות – לוחות זמנים מדויקים יותר ופחות עיכובים
  • בטיחות – סיכון נמוך יותר לנזק או גניבה
  • כיסוי גלובלי – גישה כמעט לכל נקודה בעולם
  • ביטחון – אבטחה מוגברת במסופי התעופה
  • מעקב – יכולות מעקב מתקדמות בזמן אמת
  • רגולציה אחידה – תקנים בינלאומיים אחידים

בשילוח אווירי ניתן לשלח את כל סוגי הטובין כגון טובין כללי, פארמה, חומרים מסוכנים, בקרת טמפרטורה, מזון וכו'. כל זאת כפוף לרגולציה ומגבלות הטסה
בכל משלוח חשוב לוודא כי המשלח מוסמך על ידי הגוף הרלוונטי לטפל באותו סוג טובין (IATA, ISO, IPL, ICAO, GDP etc.)

חלק ב': אספקטים כלכליים ותפעוליים

מבנה העלויות בשילוח אווירי

עלויות השילוח האווירי מושפעות ממספר גורמים:

  • משקל ונפח – התעריפים מחושבים לפי המשקל האמיתי הפיזי או הנפחי, הגבוה מביניהם
    חישוב משקל נפחי לפי נוסחה: (אורך × רוחב × גובה בס"מ) ÷ 6000
  • דחיפות  –משלוחי אקספרס יקבלו עדיפות בטיסה תחת תעריף אקספרס
  • סוג הטובין–  חומרים מסוכנים, מגבלות טמפרטורה או יקרות ערך דורשות טיפול מיוחד
  • מחירי דלק – תנודות במחירי הדלק משפיעות ישירות על התעריפים
  • שירותים נוספים – אריזה, ביטוח, ליווי מטען וכו'

תמחור בשילוח אווירי

בתעשיית השילוח האווירי נהוגות מספר שיטות תמחור:

  • תעריף לפי משקל – תשלום לפי ק"ג, עם תעריפים יורדים ככל שהמשקל עולה
  • מחיר מינימום – תעריף קבוע למשלוחים קטנים
  • חיובים נוספים – היטל דלק, היטל ביטחון, עלויות מסמכים וכדומה

הגורמים המשפיעים על בחירת ספק שילוח אווירי

בעת בחירת חברת שילוח אווירי, כדאי לשקול את הגורמים הבאים:

  • כיסוי גיאוגרפי רשת סוכנים גלובלית עם נציגות בכל נמל
  • יכולות מעקב – טכנולוגיות למעקב משלוחים ודחיפת העדכונים בזמן אמת
  • שירות לקוחות – זמינות, מקצועיות ותמיכה בשפות שונות
  • גמישות – היכולת להתאים פתרונות מיוחדים לצרכי הלקוח
  • איכות -עמידה בתקני איכות ISO ורגולציה בינלאומית
  • יציבות פיננסית – איתנות חברת השילוח

חלק ג': אספקטים רגולטוריים ומשפטיים

רגולציה בינלאומית בשילוח אווירי

השילוח האווירי כפוף למספר גופי רגולציה בינלאומיים:

  • IATA  האיגוד הבינלאומי לתחבורה אווירית  – קובע סטנדרטים לשילוח אווירי
  • ICAO  ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי – מפקח על בטיחות ואבטחה בתעופה
  •  WCO ארגון המכס העולמי – מתאם פרוצדורות מכס בינלאומיות
  • WTO  ארגון הסחר העולמי – מסדיר היבטים של סחר בינלאומי

תנאי מכר

תנאי מכר בשילוח בינלאומי, הידועים גם בשם Incoterms (International Commercial Terms), הם כללים סטנדרטיים שנועדו להסדיר את חלוקת האחריות והעלויות בין מוכרים לקונים בעסקאות סחר בינלאומיות.

מטרת תנאי המכר:

  • הבהרת חלוקת האחריות: תנאי המכר מגדירים בבירור מי אחראי על אילו חלקים בתהליך השילוח, כולל העמסה, הובלה, ביטוח וסיכונים.
  • הבהרת חלוקת העלויות: הם מפרטים מי אחראי לשלם עבור אילו הוצאות, כגון דמי הובלה, מכס וביטוח.
  • מניעת אי-הבנות: על ידי שימוש במונחים סטנדרטיים, תנאי המכר מסייעים למנוע אי-הבנות וסכסוכים בין הצדדים.

סוגי תנאי מכר עיקריים:
תנאי המכר מחולקים לארבע קבוצות עיקריות, המיוצגות על ידי האותיות E, F, C ו-D

קבוצת E:

EXW (Ex Works): המוכר מעמיד את הסחורה לרשות הקונה במקום המוגדר (בדרך כלל במחסן המוכר), והקונה אחראי על כל שאר העלויות והסיכונים.

קבוצת F (הובלה ראשית לא משולמת):

FCA (Free Carrier): המוכר מוסר את הסחורה למוביל שמונה על ידי הקונה במקום מוגדר.

FAS (Free Alongside Ship): (מונח ימי) המוכר מוסר את הסחורה לצד האונייה בנמל המוצא.

FOB (Free On Board): (מונח ימי) המוכר מעמיס את הסחורה על סיפון האונייה בנמל המוצא.

קבוצת C (הובלה ראשית משולמת):

CFR (Cost and Freight): המוכר משלם עבור הובלת הסחורה לנמל היעד, אך הקונה אחראי על הביטוח.

CIF (Cost, Insurance and Freight): (מונח ימי) המוכר משלם עבור הובלת הסחורה וביטוחה לנמל היעד.

CPT (Carriage Paid To): המוכר משלם עבור הובלת הסחורה למקום היעד המוגדר.

CIP (Carriage and Insurance Paid To): המוכר משלם עבור הובלת הסחורה וביטוחה למקום היעד המוגדר.

קבוצת D:

DAP (Delivered At Place): המוכר מוסר את הסחורה לרשות הקונה במקום היעד המוגדר, מוכנה לפריקה.

DPU (Delivered at Place Unloaded): המוכר מוסר את הסחורה לרשות הקונה במקום היעד המוגדר, לאחר פריקה.

DDP (Delivered Duty Paid): המוכר מוסר את הסחורה לרשות הקונה במקום היעד המוגדר, כולל תשלום מכס.

נקודות חשובות:

  • חשוב לציין את גרסת ה-Incoterms (למשל, Incoterms 2020) בהסכם המכר
  • יש להתאים את תנאי המכר לסוג הסחורה, אמצעי התחבורה וגורמים נוספים
  • מומלץ להתייעץ עם מומחה לסחר בינלאומי כדי לבחור את תנאי המכר המתאימים לעסקה

מסמכים חיוניים בשילוח אווירי

לביצוע שילוח אווירי נדרשים מספר מסמכים מרכזיים:

  •  AWB (Air Waybill) – שטר מטען אווירי
  • חשבונית מסחרית –  מפרטת את הסחורות, שווין ואופי עסקת המכר
  • רשימת אריזה –  מפרטת את תכולת המשלוח
  • תעודת מקור –  מאשרת את מקור הסחורה (כפוף להסכמי סחר)
  • אישורים מיוחדים  – רישיונות, הצהרות ואישורים לפי סיווג הטובין

רגולציה ייחודית לישראל

ישראל מתאפיינת במספר היבטים רגולטוריים ייחודיים:

  • בידוק ביטחוני מוגבר  – דרישות אבטחה וביטחון מחמירות
  • מנהל המכס –  פרוצדורות מכסיות להתרת משלוחים לפי צו היבוא / יצוא של המכס
  • משרד הכלכלה והתעשייה –  מנפיק רישיונות יבוא / יצוא לסחורות תחת פיקוחן
  • משרד הביטחון –אפ"י (אגף הפיקוח על היצוא הבטחוני) והפקת רישיונות
  • משרד הבריאות –  רישיונות למוצרי מזון, תרופות וציוד רפואי
  • משרד החקלאות – רישיונות למוצרי חקלאות, מקנה וכו'
  • מכון התקנים –  בדיקות תקינה למוצרים אשר תחת פיקוח
  • הסכמי סחר  – ישראל חתומה על הסכמי סחר חופשי עם מדינות רבות

חלק ד': אספקטים טכנולוגיים בשילוח אווירי

טכנולוגיות מתקדמות בתעשיית השילוח האווירי

תחום השילוח האווירי עובר מהפכה טכנולוגית:

  • בלוקצ'יין  – לשיפור שקיפות ואבטחת נתונים לאורך שרשרת האספקה
  • IoT  אינטרנט של דברים – חיישנים למעקב אחר תנאי המשלוח בזמן אמת
  •  AI וביג דאטה  – לניבוי עיכובים, אופטימיזציה של נתיבים ותמחור דינמי
  • אוטומציה במחסנים –  רובוטים ומערכות אוטומטיות לטיפול במטענים
  • פלטפורמות דיגיטליות –  המאפשרות תקשורת ישירה בין כל הגורמים בשרשרת

יתרונות דיגיטליזציה בשילוח אווירי

המעבר לדיגיטציה מביא עמו יתרונות רבים:

  • שיפור בשקיפות –  מעקב ושליטה טובים יותר על המשלוחים
  • ייעול תהליכים  – הפחתת עבודה ידנית וטעויות אנוש
  • תקשורת משופרת –  זרימת מידע טובה יותר בין כל הגורמים
  • חיסכון בעלויות –  צמצום בניירת ובתהליכים מיותרים
  • תגובה מהירה –  יכולת להגיב במהירות לשינויים ואירועים חריגים
  • נתונים לקבלת החלטות –  מידע אנליטי לשיפור ביצועים
  • חווית לקוח משופרת  – שירות טוב יותר ללקוחות

חלק ה': שילוח אווירי לישראל וממנה – מאפיינים ייחודיים

תשתיות שילוח אווירי בישראל

ישראל מציעה תשתית תעופה מתקדמת:

  • נתב"ג (נמל תעופה בן-גוריון) –  השער האווירי המרכזי של ישראל
  • שדה תעופה עובדה – נמל תעופה מכסי לטיפול במטוסי מטען מיוחדים
  • מסופי מטען –  תשתיות מתקדמות לטיפול בכלל סוגי המטענים

אתגרים ייחודיים בשילוח לישראל וממנה

שילוח אווירי לישראל וממנה מתמודד עם מספר אתגרים:

  • מיקום גיאופוליטי –  מגבלות על טיסות מעל מדינות מסוימות
  • דרישות ביטחוניות –  בידוק ביטחוני מחמיר
  • עונתיות –  ביקוש גבוה בתקופות החגים
  • שבת וחגים –  הגבלות פעילות בימי מנוחה
  • רגולציה מקומית –  דרישות ייחודיות של הרשויות הישראליות
  • מחסור בקיבולת מטען –  לעתים יש מחסור במקום במטוסי מטען

שותפים מרכזיים בשילוח אווירי לישראל

בשוק השילוח האווירי לישראל פועלים מספר שחקנים מרכזיים:

  • חברות תעופה בינלאומיות Lufthansa , Korean Air, Air-France, Delta United, Cathay Pacific ועוד
  • חברות תעופה ישראליות – אל על קרגו ו- CAL
  • סוכני שילוח מקומיים – המתמחים בשוק הישראלי
  • עמילי מכס – המתמחים בהליכי מכס ייחודיים לישראל

חלק ו': אסטרטגיות לניהול יעיל של שילוח אווירי

אסטרטגיות למנהלים לוגיסטיים

מנהלים לוגיסטיים יכולים לשפר את ניהול השילוח האווירי באמצעות:

  • תכנון מוקדם  – הערכות מראש לעונות עמוסות ולצרכים מיוחדים
  • איחוד משלוחים  – איחוד משלוחים קטנים לחיסכון בעלויות
  • שותפויות אסטרטגיות –  יצירת קשרים ארוכי טווח עם ספקי שילוח
  • אופטימיזציה של אריזה –  תכנון יעיל של האריזה להפחתת נפח ומשקל
  • ניהול מלאי חכם –  התאמת רמות המלאי לזמני השילוח
  • גמישות בין אמצעי שילוח –  שילוב בין שילוח אווירי, ימי ויבשתי
  • דיגיטליזציה –  אימוץ פתרונות טכנולוגיים לניהול השילוח

מדדי ביצוע מרכזיים (KPIs) בשילוח אווירי

לניטור יעילות השילוח האווירי, מומלץ לעקוב אחר המדדים הבאים:

  • זמן אספקה ממוצע –  פרק הזמן מהאיסוף ועד הגעת הסחורה ליעד
  • עמידה בלוחות זמנים –  אחוז המשלוחים שהגיעו בזמן
  • עלות לק"ג –  מדד לניטור יעילות עלויות השילוח אל מול סוג השירות הנדרש
  • אחוז נזקים –  אחוז המשלוחים שהגיעו עם נזק
  • דיוק בתיעוד –  אחוז השגיאות במסמכי השילוח
  • יחס עלות-שילוח לערך המוצר –  עלות השילוח ביחס לערך הסחורה

ניהול סיכונים בשילוח אווירי

ניהול סיכונים אפקטיבי בשילוח אווירי כולל:

  • ביטוח מטען מקיף –  כיסוי מתאים לערך הסחורה ולסיכונים הספציפיים
  • תוכניות חירום –  פתרונות חלופיים למקרה של עיכובים או ביטולים
  • אבטחת מידע –  הגנה על מידע רגיש בתהליך השילוח
  • בדיקת ספקים –  בחינה קפדנית של ספקי השילוח וחברות התעופה
  • גיוון נתיבים ושותפים –  הימנעות מתלות בנתיב או בספק יחיד
  • ניטור תנאי המשלוח  – מעקב אחר טמפרטורה, לחות וזעזועים למטענים רגישים
  • ניתוח סיכונים גיאופוליטיים –  הערכת סיכונים בנתיבים שונים

חלק ז': מגמות עתידיות בשילוח אווירי

מגמות המעצבות את עתיד השילוח האווירי

תעשיית השילוח האווירי עוברת שינויים משמעותיים:

  • קיימות –  דגש גובר על הפחתת טביעת הרגל הפחמנית
  • דיגיטליזציה מלאה  – מעבר למסמכים דיגיטליים לחלוטין (e-AWB)
  • שילוב  AI אלגוריתמים חכמים לתכנון נתיבים ותמחור
  • מטוסים חשמליים  – פיתוח מטוסי מטען המונעים בחשמל
  • אינטגרציה של שרשרת האספקה –  שילוב הדוק יותר בין כל חלקי השרשרת
  • מודלים עסקיים חדשים –  פלטפורמות מבוססות שיתוף וכלכלה שיתופית
  • פרסונליזציה –  פתרונות שילוח מותאמים אישית ללקוחות

האתגרים העתידיים בשילוח אווירי

התעשייה צפויה להתמודד עם מספר אתגרים:

  • תנודתיות במחירי דלק –  השפעה על עלויות ויציבות מחירים
  • שינויי אקלים –  השפעה על נתיבי טיסה ותדירות אירועי מזג אוויר קיצוניים
  • מחסור בטייסים –  אתגר בהכשרת כוח אדם מקצועי מספק
  • רגולציה מחמירה –  דרישות גוברות בתחומי הסביבה והביטחון
  • מגבלות תשתית –  עומס גובר על נמלי תעופה ותשתיות קרקע
  • אבטחת סייבר –  איומים גוברים על מערכות דיגיטליות
  • תחרות מאמצעי שילוח חדשניים –  כמו רכבות מהירות והייפרלופ
  • אירועי קיצון – אירועים גאופוליטיים או בינלאומיים (ראה ערך Covid19)

שאלות ותשובות נפוצות בתחום השילוח האווירי

  1. מהו משקל נפחי ואיך הוא מחושב?

תשובה : משקל נפחי הוא שיטת חישוב המביאה בחשבון את הנפח שהמשלוח תופס במטוס, לא רק את משקלו. הנוסחה המקובלת בשילוח אווירי היא: (אורך × רוחב × גובה בס"מ) ÷ 6000. חברות התעופה גובות לפי המשקל האמיתי או הנפחי, הגבוה מביניהם.

  1. מהם ההבדלים העיקריים בין שילוח אווירי לשילוח ימי?

תשובה : ההבדלים העיקריים כוללים: (1) מהירות – שילוח אווירי מהיר משמעותית (ימים לעומת שבועות); (2) עלות – שילוח אווירי יקר יותר לק"ג; (3) מגבלות גודל ומשקל – שילוח ימי מתאים יותר למטענים חריגים, וצובר; (4) אמינות – שילוח אווירי פחות מושפע ממזג אוויר ובעל לוחות זמנים מדויקים יותר; (5) כיסוי גאוגרפי – שילוח אווירי מגיע ליעדים ללא גבול ימי ונמל מוסדר

  1. אילו סוגי מטענים אינם מתאימים לשילוח אווירי?

תשובה : חומרים מסוכנים מסוימים (דליקים, מתפוצצים), פריטים חריגי גודל שאינם מתאימים למגבלות גודל המטוס, וחומרים האסורים.

  1. מהן עלויות הנלוות הנפוצות בשילוח אווירי?

תשובה : עלויות נלוות כוללות: היטל דלק, היטל ביטחון, עלויות טיפול בשדה התעופה, עלויות בדיקה ביטחונית, עלויות מסמכים, ביטוח, עלויות שחרור ממכס, מיסי יבוא ותשלומי מע"מ, עלויות אחסון זמני, ועלויות הובלה מהשדה ליעד הסופי.

  1. כמה זמן לוקח בדרך כלל שילוח אווירי מאירופה לישראל?

תשובה:  זמן ההובלה האווירית הישירה מאירופה לישראל הוא בין 4-5 שעות, אך זמן השילוח הכולל (מדלת לדלת) הוא בדרך כלל 2-4 ימים, תלוי במיקום המדויק, בזמני עיבוד המסמכים ובמהירות השחרור מהמכס.

  1. איך משפיעות דרישות הביטחון המיוחדות על שילוח אווירי לישראל?

תשובה:  דרישות הביטחון לישראל מחמירות יותר ומשפיעות במספר דרכים: (1) זמני עיבוד ארוכים יותר בשדה התעופה; (2) עלויות גבוהות יותר בשל בדיקות מיוחדות; (3) דרישות אריזה ותיעוד מחמירות; (4) מגבלות על סוגי מטענים מסוימים; (5) צורך בעבודה עם חברות שילוח המורשות לטפל במשלוחים לישראל.

  1. מהו AWB ומדוע הוא חשוב?

תשובה :Air Waybill (AWB)  הוא שטר המטען האווירי, המסמך החשוב ביותר בשילוח אווירי. הוא מהווה חוזה הובלה בין השולח לחברת התעופה, משמש כקבלה למטען, מאפשר מעקב אחר המשלוח, מכיל את כל פרטי המשלוח (משקל, נפח, תיאור המטען), ונדרש לשחרור הסחורה ביעד.

  1. מהי השפעת עונתיות על שילוח אווירי לישראל?

תשובה : העונתיות משפיעה משמעותית: (1) לקראת חגי ישראל (ראש השנה, פסח) יש עלייה חדה בביקוש; (2) בחודשי הקיץ יש עלייה בשל תיירות מוגברת (ומטענים בבטן מטוסי נוסעים); (3) לקראת סוף השנה האזרחית יש עלייה במשלוחים מסחריים; (4) בתקופות עומס המחירים עולים ויש צורך בהזמנה מוקדמת יותר של מקום; (5) זמני העיבוד והשחרור מתארכים בתקופות עומס.

  1. אילו אישורים ורישיונות נדרשים לייבוא מוצרים לישראל?

תשובה : בהתאם לסוג המוצר, עשויים להידרש: (1) רישיון יבוא ממשרד הכלכלה; (2) אישור מכון התקנים הישראלי; (3) אישור ממשרד הבריאות למוצרי מזון ותרופות; (4) אישור ממשרד החקלאות למוצרים מן החי והצומח; (5) אישור ממשרד התקשורת למכשירים אלקטרוניים מסוימים; (6) אישורים מיוחדים לחומרים מסוכנים מהמשרד להגנת הסביבה. חשוב לבדוק את הדרישות הספציפיות לכל מוצר לפני הייבוא.

  1. מהי הדרך הטובה ביותר להפחית עלויות בשילוח אווירי?

תשובה : להפחתת עלויות, מומלץ: (1) תכנון מראש ושימוש בשירותים פחות דחופים כשאפשר; (2) איחוד משלוחים קטנים למשלוח גדול אחד; (3) אופטימיזציה של אריזה להפחתת משקל ונפח; (4) משא ומתן על חוזים ארוכי טווח עם חברות שילוח; (5) השוואת מחירים בין מספר ספקי שילוח; (6) בחינת אפשרות לשילוח משולב (אווירי לחלק מהדרך וימי או יבשתי להמשך); (7) בדיקת הסיווג המכסי הנכון למוצרים לחיסכון במיסים.

  1. מה ההבדל בין משלח בינלאומי לעמיל מכס, ומתי אני צריך כל אחד?

תשובה:  משלח בינלאומי מתמחה בארגון כל היבטי השילוח מנקודת המוצא ליעד, כולל בחירת חברת תעופה, ניהול המסמכים ומעקב אחר המשלוח. עמיל מכס מתמחה בשחרור המטען מהמכס בארץ היעד / מוצא, טיפול בתשלומי מיסים ועמידה בדרישות הרגולטוריות המקומיות. לרוב, תזדקק לשניהם: למשלח לניהול ההובלה הבינלאומית ולעמיל מכס לשחרור הסחורה. חברות שילוח גדולות מספקות לעתים את שני השירותים.

  1. מהן האפשרויות לביטוח מטען אווירי וכיצד לבחור?

תשובה:  קיימות מספר אפשרויות ביטוח: (1) ביטוח כל הסיכונים – הכיסוי המקיף ביותר; (2) ביטוח סיכונים ספציפיים – מכסה רק סיכונים מוגדרים; (3) ביטוח מינימלי – כיסוי בסיסי בלבד. בבחירת הביטוח יש לשקול: ערך הסחורה, רגישותה, נתיב ההובלה, עונת השנה (סיכוני מזג אוויר), והשוואת פרמיות בין חברות ביטוח. מומלץ לעבוד עם ברוקר ביטוח המתמחה בביטוח מטענים בינלאומיים ולוודא שישנם סוכנים מקומיים במדינת היעד שיוכלו לטפל בתביעות במהירות.
חברות שילוח גדולות מספקות לעתים את השירות לביטוח מטען

  1. כיצד ניתן לאתר ולעקוב אחר משלוח אווירי?

תשובה:  ניתן לעקוב אחר משלוח אווירי במספר דרכים: (1) באמצעות מספר ה-AWB  (שטר המטען האווירי) באתר חברת התעופה; (2) דרך מערכת המעקב של המשלח הבינלאומי; (3) אפליקציות ייעודיות למעקב משלוחים; (4) שירותי מעקב של חברות אקספרס כמו DHL, FedEx, UPS; (5)  פלטפורמות מעקב צד שלישי המאגדות מידע ממגוון מקורות. מערכות מתקדמות מספקות עדכונים בזמן אמת, התראות על עיכובים, ואף נתוני טמפרטורה ולחות למטענים רגישים.

  1. מהן הדרישות המיוחדות לשילוח סחורות רגישות לטמפרטורה?

תשובה:  לשילוח מוצרים רגישים לטמפרטורה (כמו תרופות, מוצרי מזון, כימיקלים) מומלץ: (1) אריזה תרמית מיוחדת עם בידוד; (2) חומרים לשמירת טמפרטורה (קרח יבש, ג'ל קירור); (3) מכלים מבוקרי טמפרטורה ייעודיים; (4) מעקב בזמן אמת אחר תנאי הטמפרטורה; (5) תיאום מיוחד עם חברת התעופה לטיפול מועדף; (6) תכנון מסלול שימנע חשיפה לתנאי מזג אוויר קיצוניים; (7) אישורים מיוחדים ממשרד הבריאות (לתרופות) או משרד החקלאות (למוצרי מזון); (8) ביטוח מיוחד לסחורה רגישה.

  1. כיצד עסקים קטנים ובינוניים יכולים להתחרות מול חברות גדולות בכל הנוגע לתחום השילוח הבינלאומי?

תשובה:  עסקים קטנים ובינוניים יכולים לשפר את התחרותיות שלהם באמצעות: (1) התאגדות עם עסקים אחרים לאיחוד משלוחים והשגת מחירים טובים יותר; (2) שימוש במשלחים המתמחים בעסקים קטנים ומציעים שירות אישי; (3) ניצול גמישות וזריזות בקבלת החלטות; (4) מיקוד בשווקי נישה ספציפיים; (5) אימוץ פתרונות טכנולוגיים לאופטימיזציה של תהליכי שילוח; (6) שיתופי פעולה אסטרטגיים עם שותפים מקומיים בשווקי היעד; (7) דגש על שירות לקוחות וליווי אישי כיתרון תחרותי. חברת Fritz מספקת פתרונות ייחודיים המותאמים במיוחד לצרכים של עסקים קטנים ובינוניים בתחום השילוח האווירי הבינלאומי.

 

להורדת המדריך כקובץ PDF  לחצו כאן

כתבות נוספות באותו נושא